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2830 Maria Zgraggen Andri Stadler 1 Small

2828 2832 Maria Zgraggen Andri Stadler Small

 

Maria Zgraggen (*1957)
Ohne Titel (KTZ012), 2002–2004
Acryl auf Holz
8 x 10.4 x 6.3 cm
Inv.-Nr. 2830

Ausgangspunkt für Maria Zgraggens Serie (Inv.-Nr. 2828, 2829, 2830, 2831, 2832) ist die gegebene Form des Holzes, die in den Augen der Künstlerin bereits in den realen Raum eingreift. Intuitiv wählt sie auf den Klötzen den Ort der ersten farblichen Bearbeitung, welchen sie in einem weiteren Schritt analytisch ergänzt und übermalt. Sie arbeite so lange weiter, bis die Komposition sitze. Jene müsse in sich funktionieren, sagt die Künstlerin im Gespräch. Auch wenn die Intuition ein wichtiger Teil ihrer Arbeit sei, beeinflusse das rationale Denken die Komposition stark. Aus dem Arbeitsprozess ergebe sich die Stimmung der Arbeit, letztere sei für sie jedoch zweitrangig. Diese Holzblöcke sind die ersten Werke, mit denen die Malerin Zgraggen versucht, die Begrenzung der Leinwände auf zwei Dimensionen zu überwinden. Sie bricht in den realen Raum auf und tritt mit ihren dreidimensionalen «Gemälden » in einen Dialog mit der Umgebung. Dieses Zusammenwirken wird je nach Standort zu einem poetischen Vexierspiel aus Holz und Pigmenten.

Maria Zgraggen (*1957, Schattdorf) kommt durch die Deckenmalereien in den Urner Kirchen ihrer Kindheit zur Kunst. Sie besucht die Kunstgewerbeschule Luzern, unter anderem bei Anton Egloff (*1933). 1982 zieht sie ins Vereinigte Königreich und bekommt Stipendien der Bath Academy of Art und der Chelsea School of Art in London. Nach ihrer Rückkehr in die Schweiz 1995 erhält Zgraggen zahlreiche Stipendien und Preise.

Text: Anna-Vera Oppliger

 

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Maria Zgraggen (*1957)
Ohne Titel (KTZ012), 2002–2004
Acrylic on wood
8 x 10.4 x 6.3 cm
Inventory no. 2830

At first glance, these untitled works by Maria Zgraggen (Inventory no. 2828, 2829, 2830, 2831, 2832) appear to be spontaneous paintings. However, this impression is misleading, because, even though intuition is an important part of her work, the composition is strongly influenced by her rational thinking. Her process is biphasic: First, she intuitively creates a starting point, which she then supplements and paints over in a second step. She continues until she feels the composition is cohesive. It must work internally, but Zgraggen does not aim for harmony in her creations. In this work, the three-dimensionality of the painting surface and the combination of drawing and painting add further complexity. Through this third dimension, the painting dialogues with the surrounding space, an interaction typically confined to the two-dimensionality of canvases. This interplay can also be seen as a puzzle, representing Zgraggen’s foray into real space. The wooden blocks are precursors to the sculptural works she created in her later oeuvre.

Maria Zgraggen (*1957, Schattdorf) was drawn to art through the ceiling paintings in the churches of Uri during her childhood. She attended the Kunstgewerbeschule in Lucerne, where she studied under Anton Egloff (*1933), among others. In 1982, she moved to the United Kingdom and received several fellowships at the Bath Academy of Art and the Chelsea School of Art in London. After returning to Switzerland in 1995, she received numerous grants and awards.

Text: Anna-Vera Oppliger