Maria Zgraggen (*1957)
Ohne Titel (K04066), 2002–2004
Acryl auf Holz
14.7 x 11.5 x 9.5 cm
Inv.-Nr. 2829
Ausgangspunkt für Maria Zgraggens Serie (Inv.-Nr. 2828, 2829, 2830, 2831, 2832) ist die gegebene Form des Holzes, die in den Augen der Künstlerin bereits in den realen Raum eingreift. Intuitiv wählt sie auf den Klötzen den Ort der ersten farblichen Bearbeitung, welchen sie in einem weiteren Schritt analytisch ergänzt und übermalt. Sie arbeite so lange weiter, bis die Komposition sitze. Jene müsse in sich funktionieren, sagt die Künstlerin im Gespräch. Auch wenn die Intuition ein wichtiger Teil ihrer Arbeit sei, beeinflusse das rationale Denken die Komposition stark. Aus dem Arbeitsprozess ergebe sich die Stimmung der Arbeit, letztere sei für sie jedoch zweitrangig. Diese Holzblöcke sind die ersten Werke, mit denen die Malerin Zgraggen versucht, die Begrenzung der Leinwände auf zwei Dimensionen zu überwinden. Sie bricht in den realen Raum auf und tritt mit ihren dreidimensionalen «Gemälden » in einen Dialog mit der Umgebung. Dieses Zusammenwirken wird je nach Standort zu einem poetischen Vexierspiel aus Holz und Pigmenten.
Maria Zgraggen (*1957, Schattdorf) kommt durch die Deckenmalereien in den Urner Kirchen ihrer Kindheit zur Kunst. Sie besucht die Kunstgewerbeschule Luzern, unter anderem bei Anton Egloff (*1933). 1982 zieht sie ins Vereinigte Königreich und bekommt Stipendien der Bath Academy of Art und der Chelsea School of Art in London. Nach ihrer Rückkehr in die Schweiz 1995 erhält Zgraggen zahlreiche Stipendien und Preise.
Text: Anna-Vera Oppliger
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Maria Zgraggen (*1957)
Untitled (K04066), 2002–2004
Acrylic on wood
14.7 x 11.5 x 9.5 cm
Inventory no. 2829
The starting point for Maria Zgraggen's series (Inventory no. 2828, 2829, 2830, 2831, 2832) is the inherent shape of the wood, which in the artist's view, already interacts with the space it occupies. She intuitively selects the spot on the blocks to begin painting, which she then analytically expands on and paints over in a further step. She continues working until the composition feels right. It must work on its own, the artist says in conversation. Even though intuition is an important part of her work, rational thinking strongly influences the composition. The mood of the work emerges from the process, but for her, this mood is of secondary importance.
These wooden blocks are the first pieces with which the painter Zgraggen attempts to overcome the limitation of canvases in two dimensions. She projects into space and engages in a dialogue with the surroundings through her three-dimensional "paintings." Depending on the location, this interaction becomes a poetic puzzle of wood and pigments.
Maria Zgraggen (*1957, Schattdorf) was drawn to art through the ceiling paintings in the churches of Uri during her childhood. She attended the Kunstgewerbeschule in Lucerne, where she studied under Anton Egloff (*1933), among others. In 1982, she moved to the United Kingdom and received several fellowships at the Bath Academy of Art and the Chelsea School of Art in London. After returning to Switzerland in 1995, she received numerous grants and awards.
Text: Anna-Vera Oppliger